vrijdag 30 augustus 2013

Filopakketjes

Dit keer wil ik eens geen kaart laten zien maar een recept met jullie delen. Het is nog steeds lekker weer en dit is een perfect recept om op een luchtige zomeravond in de tuin te eten onder het genot van een glaasje wijn (of water).

Filopakketjes met wortel en feta





Benodigdheden

Voor 2 personen:
- 3/4 bos peen, geschrapt
- 3/4 pakje feta, verkruimeld
- basilicum
- 50 gram boter, gesmolten
- 2 el olijfolie
- 2 el honing
- 1 pak filodeeg
- sesamzaad
- bakpapier

Bereidingswijze

1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Snijd de wortels grof en kook 10 minuten. Giet af en laat afkoelen.
2. Meng de wortel, feta, basilicum, honing en peper en zout naar smaak.
3. Meng de boter en 1 el olie. Bestrijk al het deeg hiermee en maak vier stapeltjes van vier plakjes.
4. Verdeel het wortelmengsel over de stapeltjes, vouw er pakketjes van en leg ze met de naad naar beneden op een bakplaat met bakpapier. Bestrijk ze met 1 el olie (indien nodig) en strooi het sesamzaad erover.
5. Bak de pakketjes ca. 30 minuten in de oven.


Het recept komt uit de Allerhande en ik heb het naar mijn smaak aangepast. Dus staat er iets tussen wat je niet lust kun je het altijd vervangen. Zo is het mogelijk om de honing weg te laten, verse basilicum te gebruiken of pijnboompitjes toe te voegen. 

Al met al heb ik best lang in de keuken gestaan, ruim een uur (oeps)! Het grootste gedeelte van de tijd ben ik bezig geweest met het schrappen van de worteltjes en het insmeren van de lagen filodeeg. Jullie kunnen het vast sneller. Maar ik heb het met heel veel plezier gemaakt en met met nog veel meer plezier opgegeten. Eetsmakelijk!

P.s. van de overgebleven worteltjes heb ik de volgende dag een verrukkelijke worteltjestaart gemaakt. Voor de eerste keer en helemaal gelukt!

1 opmerking:

  1. Ziet er goed uit! Heb tot nu toe nog nooit filodeeg in huis gehad al weet ik gerust hoe lekker het kan zijn dus wie weet binnenkort dit maar eens namaken! :)

    BeantwoordenVerwijderen